Blauwe maandag

Happy blue monday! Vandaag is het de meest deprimerende dag van het jaar. Volgens onderzoekers voelen de meeste mensen zich op de maandag in de derde week van januari neerslachtig of depressief. Het onderzoek heeft veel kritiek gekregen door hooggeleerden, maar de media heeft het fenomeen met liefde omarmt. Dus is het vandaag blauwe maandag.

Nu heb je vandaag twee opties: Je bent de menselijke versie van Grumpy Cat, of je kan deze dag vanuit een zonnig oogpunt bekijken.Ik kies vandaag voor de tweede optie en heb een happy list gemaakt. Tien dingen waar ik gelukkig van wordt. Of vrolijk.

1. Het voorjaar. Ja ik weet het, het is januari en het duurt zeker nog twee maanden voordat het lente is. Maar dat maakt mij niet uit, want alleen al de gedachte aan het voorjaar maakt me gelukkig. Ik hou van het waterige zonnetje, de temperaturen die langzaam stijgen, de ontwakende natuur, voorjaarsbloeiers als hyacinten en narcissen, alle lammetjes, baby eendjes en andere jonge diertjes, Pasen en pastelkleurtjes. Wat mij betreft skippen we de herfst en de winter en blijft het driekwart jaar voorjaar. Goed idee toch?

Dit ben ik.

Dit ben ik.

Bij de lente hoort ook gelijk de komende twee punten, namelijk:

2. Zon. Zodra de temperatuur boven de 15 graden is én als het zonnetje schijnt, installeer ik mezelf meteen in de tuin. Het liefst met een tijdschrift. Het enige wat roet in het eten kan gooien zijn de asociale buurtbewoners met hun eeuwig foute muzieksmaak en hun irritante klushobby’s. Maar als het stil is in de tuin? Oh, dan ben ik zo gelukkig. Ook als de zon zichzelf laat zien in de winter ben ik blij. Wat is er nou mooier dan een wit sneeuwlandschap met een blauwe hemel en een fel zonnetje?

3. Fluitende vogels. Dit jaar zijn de vogels vroeg begonnen, want ze kwetteren er al lustig op los. Als ik in de vroege ochtend naar m’n werk fiets hoor ik een heel zangkoor aan merels, koolmezen en andere vogeltjes. Om de een of andere reden maakt het me happy en begint mijn dag gelijk al een stuk relaxter. Behalve als ze om 5:00 uur ’s ochtends al beginnen te fluiten. Dan vind ik ze niet zo leuk (lees: moordneigingen). Maar voor de rest: I ❤ fluitende vogeltjes.

17cc9a6654f17f9a0cca6817a89b38b4 4. Eten. Van sushi tot chocolade, van taart en pannenkoeken tot een boterham met hummus en avocado: Ik word gewoon blij van eten. Ook kokos staat hoog op m’n happy food lijst. Het idee dat ik zometeen iets heerlijks naar binnen ga schuiven maakt me al vrolijk. Ik kan zelfs uitkijken naar iets stoms als een gekookt ei. Het valt dan ook altijd zo tegen als hetgeen waar ik zo trek in had eigenlijk niet te vreten is. Maar dat compenseer ik dan met een stuk pure Tony’s Chocolonely kers-meringue chocolade. Als een soort van troost, ofzo.

5. Hardlopen. Oké, vaak moet ik mezelf naar buiten slépen, omdat ik er geen zin in hebt. Helemaal als ik het al een tijd niet meer heb gedaan. Maar man, wat kan hardlopen toch fijn zijn. Als ik ermee bezig ben denk ik zeker drie keer dat ik ter plekke sterf. Maar om de één of andere reden komt er na de work-out een soort van geluksgevoel over me heen. Soms heb ik die al tijdens het rennen, als de zon schijnt, de vogels fluiten (daar zijn ze weer), het Kralingse bos er mooi uit ziet, ik leuke mensen tegenkom of als ik mijn eigen record verbreek. Huh, voel ik nou opeens hardloopneigingen opkomen?

meme500calories

Heeeujj!!!

6. Tijdschriften. Ik heb een abonnement op de Linda. en de Elle (en de CosmoGirl, maar daar ben ik inmiddels al zes jaar te oud voor). Daarnaast lees ik ook graag de Marie Claire, Jan, Cosmopolitan en de Viva. Als ik die tijdschriften heb verslonden stap ik over op de Grazia (die seksverhalen zijn hilarisch). En als er echt helemaal niets meer te lezen is thuis, pak ik de Margriet of de Libelle. Mijn favo culinaire tijdschrift is de Allerhande. Ik vind het heerlijk om met een kop thee en een tijdschrift op de bank (of in bed) te kruipen. Waar een ander Games of Thrones marathon houdt, lees ik de hele avond tijdschriften.

7. Tv kijken. Eigenlijk heb ik een gruwelijke hekel aan tv kijken, maar er zijn twee programma’s waar ik een uitzondering voor maak: Say Yes To The Dress (en soortgelijke programma’s) en Divorce. Laat die laatste nou net sinds twee weken weer op de buis zijn. Yaay! Dus iedere zondagavond plant ik mezelf voor de televisie voor weer een aflevering van deze o-zo-leuke serie.

8. Oetie. Ik word gelukkig van een lieve poezel, maar het allergelukkigst word ik van m’n eigen kat Oetie. Ze slaapt bijna iedere nacht bij mij in bed, wat ik super gezellig vind. ’s Avonds jumpt ze luid knorrend m’n bed in en als ik ’s ochtends wakker wordt komt ze me vaak begroeten. Ze mauwt de oren van mijn hoofd en ze wilt altijd dat ik met haar kom spelen, wat inhoudt dat ik uiteindelijk een speelgoedmuis door de lucht gooi terwijl zij toekijkt. Ze wilt altijd mijn eten pikken en zit zowat in mijn bord als ik kip/vlees/vis eet. Dat is vet irritant, maar stiekem vind ik het wel grappig. Als ik aan de keukentafel aan het werk ben komt ze op de stoel naast me liggen. Of ze gaat zitten klieren voor aandacht. Op schoot zitten en echt knuffelen wilt ze niet, maar dat maakt niet uit. Want ik word gewoon blij van dit ietwat klunzige wezen met een te dikke buik en een gescheurd oor. download 9. Geven. Wat is er nou leuker dan anderen blij maken? Dat kan ik de vorm van cadeautjes, maar je kan ook iets voor een ander doen, zonder dat je daar iets voor terug wilt. Ook steun of een luisterend oor kan voor een ander al heel veel betekenen. Ik denk dat veel mensen hier uiteindelijk écht gelukkig van worden, zowel de gevers als de ontvangers. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik dit veel te weinig doe (oeps). Het mag dan inmiddels 19 januari zijn, maar het is toch nog niet te laat voor nog een goed voornemen…?

10. Lachen. Ik hou van lachen. Om stomme kattenfilmpjes. Tijdens gezellige avondjes met vrienden. Om (of met) mijn prettig gestoorde vriend. Samen met mijn zusje terwijl we de grootste onzin uitkramen wat niemand snapt. Om domme acties van mezelf of van anderen. De lachbuien waar de tranen over m’n wangen stromen zijn het leukst en zorgt voor instant happiness.  Natuurlijk zijn er nog meer dingen waar ik blij van word, zoals familie en vrienden of muziek, maar dan wordt deze lijst wel heel erg lang. Als zo’n lijst je vandaag niet vrolijk kan krijgen, kan je altijd nog Happy van Pharrell Williams opzetten. Hoewel ik van dat nummer dan eigenlijk best wel depressief word. 667111110a6836029deac535bcdd7ab5 Adios amigos!

Geef een reactie

