Lekker zingen met The KIK

Ruim twee jaar geleden had ik mezelf een keer voor de grap opgegeven voor een zangworkshop van Pearl Jozefzoon, wat deel uitmaakte van Gotta Sing?!. Gotta Sing is een initiatief van Music Matters, een Rotterdamse muziekstichting en is bedoelt voor jongeren tussen de 14 en 20 jaar oud. Tien bekende Nederlandse artiesten geven een zang/rapworkshop van 2,5 uur, voor maar 5 euro. Vorig jaar had ik me opgegeven voor de workshop van Sabrina Starke. Helaas had ik toen geen tijd ervoor, dus die heb ik moeten laten schieten (keihard huilen). Maar dit jaar kwam de herkansing: ik had me opgegeven voor een workshop van The KIK. Hoewel ik al twee jaar te oud ben voor de workshops, werd ik toch ingeloot. OH YEAAAH!

Woensdagavond 4 juni was het zo ver. De workshop werd in Studio de Bakkerij gegeven. Natuurlijk was ik weer eens fashionable te laat en bij aankomst was iedereen dus al aanwezig. Ook Dave von Raven en Arjen Spies van The KIK waren er al. Dave vertelde dat ze eerst bij Rotown zaten, omdat ze dachten dat de workshop daar werd gegeven. Na een uurtje kwamen ze erachter dat het dus niet in Rotown was, om vervolgens door de zeikregen te racen naar Studio de Bakkerij… Tja, zelfs voor een bekende band valt het artiestenleven soms zwaar. De workshop ging van start. Eerst vertelden Dave en Arjen (Dave natürlich met een plat Rotterdams accent) veel over zichzelf. De heren gaven toe dat ze zich totaal niet voorbereid hadden op de avond. Ook hadden ze nog nooit een zangworkshop gegeven. Dat werd dus flink improviseren! Dave en Arjen begonnen met het eerste nummer wat we voor die avond hadden moeten instuderen: Spiegel Spiegel. Wat leuk, een privé optreden! Vervolgens was de groep aan de beurt om het nummer te zingen. Spiegel Spiegel is tweestemmig en ik vond het ook behoorlijk eng om dat voor het groepje en de mannen van The KIK te zingen. Daarna mochten we het tweede nummer van die avond zingen: Cupido. Arjen wilde graag dat we een tweede stem bij het refrein bedachten. Uiteindelijk was het een aantal van ons gelukt om het refrein vijfstemmig te zingen. Arjen vond het tof en voor ons was de missie geslaagd.

IMG_1603654098796

Eigenlijk waren we al klaar met de workshop, maar we moesten nog drie kwartier. Om de tijd te vullen gingen we om de beurt een liedje zingen. De meeste mensen uit het groepje konden zichzelf begeleiden op gitaar en zongen een eigen nummer. Ik kan dat niet (note to self: LEER NOU EENS GITAAR SPELEN!) en de nummers die ik wilde doen kon Arjen niet spelen. Lastig. Uiteindelijk opperde ik Let It Be van The Beatles. Niet dat ik de tekst kende, dus dat werd “Lalalalala speaking words of wisdom, let it beeee”. Oeps… Vervolgens gaven Arjen en Dave nog een klein optreden voor ons. En toen was de workshop voorbij.

Na de workshop gingen we met een wat kleiner groepje nog wat drinken. Daar vertelden Dave en Arjen nog wat leuke info over zichzelf. Dave vertelde dat-ie na een gigantisch MacDonald’s menu de dag daarop amper had gekakt (cool story bro). Arjen vertelde dat als hij honger heeft zelfs een piemel weg krijgt. Maar dan moet het wel een broodje met saus. Naast een hoop onzin hadden we ook nog wel normale gesprekken, vooral over het artiestenleven. De heren van The KIK zijn echt ontzettend aardig en ook nog eens grappig. Daarnaast is er echt geen spoortje van sterallures te bekennen bij de mannen, terwijl ze zelfs huisband van DWDD zijn geweest.

Rond half 11 had iedereen het wel gezien en ging ik naar huis. Met een gigantische adrenaline-rush en een big smile. Want dit was een avond om nooit meer te vergeten.

IMG_20140604_213627

Een gedachte over “Lekker zingen met The KIK

  1. Pingback: 2014. | Life of Lizzy

Geef een reactie

