Changing seasons

Na een niet al te zonnige zomer, zijn de dagen inmiddels steeds korter aan het worden, is het buiten flink afgekoeld en vallen de blaadjes van de bomen. De herfst is back, in volle glorie. Voor de één is het een feest, want dan kan je weer lekker binnen zitten met een goed boek en warme chocomelk bij de verwarming. Voor de ander is het de start van een winterdepressie.

Voor mij is helaas vooral het laatste aan de orde. Oké, ik ben niet echt depressief, maar ik ken betere tijden. Het idee dat we nog zo lang op de volgende zomer moeten wachten stemt mij niet erg vrolijk. Dat het kwik snel daalt naar rond de 10° C en dat het steeds sneller donker wordt ook niet. Geef mij maar een zonnetje, een temperatuurtje van rond de 23° C en vrolijk fluitende vogeltjes. Heerlijk! Het feit dat je ‘s zomers op een terrasje liters ijsthee en bier naar binnen kan tanken tot in de late uurtjes, ga ik missen. In de herfst en winter kan dit allemaal niet. We worden gedwongen om binnen te zitten en daar vind ik helemaal niets aan.

Dit jaar wil ik niet chagrijnig en pessimistisch de winter in. Nee. Dit keer ga ik het anders aanpakken. De herfst en winter kunnen mij dit jaar niet klein krijgen. Maar wat ben ik dan van plan? Misschien hebben mede-winterdippers ook wel wat aan mijn ideeën.

Als professioneel koukleum heb ik al twee warme vesten aangeschaft, en ben van plan om er nog meer te halen. Dat is dan ook het eerste idee om deze seizoenen door te komen: shoppen! Shoppen kan altijd, hoewel het in de vrieskou nou niet echt fijn is. Behalve in een overdekt winkelcentrum. Dan wel. Een goed gevulde portemonnee komt ook wel van pas voor deze activiteit.

Ook iets wat je bij koud, regenachtig weer kan doen: bakken. Taarten, koekjes, (cup)cakes en nog meer van dit soort lekkernijen maken, is een prima tijdverdrijf op een druilerige zondag. Dit is helaas niet zo goed voor de lijn, maar daar heb ik wat op gevonden! Hardlopen. Sinds een klein jaartje ben ik redelijk verslingerd aan hardlopen. Ik ben benieuwd of ik ook in de vrieskou naar buiten durf.  Met stortregen blijf ik al binnen, maar ik ga het proberen!

Nog iets wat vooral in de herfst leuk is: boswandelingen. De bossen zijn prachtig in de herfst. Vroeger ging ik met m’n ouders naar het bos, op zoek naar dennenappels, mooie bladeren, beukennootjes en paddenstoelen. Nu wil ik met vriendlief naar het bos. Het liefst op een mooie dag met een zonnetje. Fotocamera mee en vervolgens ergens muntthee (of warme chocolademelk) drinken. En oké, stiekem ga ik op jacht naar mooie bladeren, dennenappels, beukennootjes en paddenstoelen. Diep van binnen blijf ik een kind.

Wat je kan ook doen: zingen. Voel je je een beetje depri? Ga dan zingen! Het maakt niet uit of je nou hetzelfde klinkt als de kraai in de achtertuin, trek je scheur open en zing een liedje. Ik vind zingen heerlijk en word er vrolijk van. Iets wat ik deze herfst en winter meer ga doen, aangezien ik sinds kort weer een band heb. Daarnaast ga ik lekker gitaar spelen, als het te koud is om naar buiten te gaan.

Ook kijk ik al ontzettend uit naar december. Eerst old skool Sinterklaas vieren en nadat de Sint het land uit gebonjourd is, direct een kerstboom halen. Ik word blij van de versieringen, lichtjes, kaarsjes en geuren die bij kerst horen. Zodra het donker is (rond een uur of 6 dus), gaan de lampen uit en gaan de kaneel geurkaarsen en de lichtjes aan.

Oh, en nog iets wat best wel leuk is aan de winter: sneeuw! De kou vind ik afschuwelijk, maar daar heb ik m’n warme vesten voor. De wereld is gelijk een stuk mooier als er een wit laagje overheen ligt. Lekker met je snowboots door een vers stukje sneeuw lopen. Dat mag van mij twee dagen duren en dan moet het weer snel gaan dooien. Maar voor twee dagen vind ik sneeuw heel erg leuk.

Ja, ik denk dat ik deze keer de herfst en winter wel overleef. In ieder geval tot december. Na januari zit de winterdip er sneller in, maar tegen die tijd heb ik vast wel weer tips om mezelf (en misschien anderen) weer op te kunnen vrolijken. Kom maar op herfst, ik ben er klaar voor!

Geef een reactie

