Toen ik nog een lief schattig meisje was, had ik een wens: Ik wilde dolgraag op ballet. Dat mocht, mits ik mijn zwemdiploma zou halen. Ik had een gigantische hekel aan zwemles en kon dus ook niet wachten totdat ik mijn A-diploma zou halen. Toen ik ‘m eenmaal in de pocket had, was het zover. Ik mocht op balletles. Dolblij was ik. Eindelijk, mijn droom kwam uit en hoefde NOOIT MEER naar zwemles. NOOIT MEER. Oh, wat was ik blij!

In mijn veronderstelling mocht ik een balletpakje aan zoals de ballerina’s in het Zwanenmeer (dat was waarschijnlijk ook een van de redenen dat ik op ballet wilde). Prachtig vond ik die pakjes. Helaas mocht ik geen tutu aan bezaaid met glitters en kreeg ik ook geen spitzen. Nee, ik moest een soort van gymschoentjes aan en mocht wel een zijde rokje aan, maar dat haalde het natuurlijk nooit bij zo’n tutu. Gelukkig mocht m’n outfit wel roze zijn, dat maakte weer een hoop goed.

De lessen vond ik erg leuk en werd vrolijk van de piano riedeltjes waar we op danste. Plié, strek, relevé op en neer. Ik kon als een van de weinige de split en de spagaat. Ik kreeg les van een hele lieve lerares, Marion heette ze. Zij staat zelfs nog in mijn vriendenboekje. Marion zag potentie in me. Ze vond dat ik naar een echte balletschool moest gaan, zodat ik eventueel een professionele ballerina kon worden. Maar met mijn zeven lentes jong wist ik dat ik dit niet voor de rest van mijn leven zou willen doen. Het was een hobby en meer ook niet. Zoveel meisjes willen naar de balletschool en mogen niet, maar ik mocht wel en wilde niet.

Vanaf dat moment ging ik eigenlijk steeds meer met tegenzin naar ballet. Ik voelde de druk om de beste te zijn en om de een of andere reden lukte dat niet meer. Ik faalde. Ik wilde er mee stoppen, want ik kon het toch niet meer. Na nog een jaartje aangemodderd te hebben, was ik uiteindelijk maar op jazz ballet gegaan.

Jaren zijn voorbij gegaan zonder dat ik aan ballet dacht. In de loop der jaren ben ik van een lenig meisje naar een stijve hark gegaan die d’r been niet eens hoger dan 20 cm in de lucht kan krijgen. Maar de laatste tijd begint het weer te kriebelen. Zodra ik het op tv zie denk ik ‘Oh, dat wil ik ook weer doen’. De danspasjes, en ja, de prachtige outfits. Die tutu’s met glitters! Die spitzen! Het kleine meisje in mij vind het nog steeds prachtig. Misschien dat ik toch weer op ballet ga. Zou ik het nog kunnen? Ik ga er nog even over nadenken. Eerst kijken hoe druk ik het komend schooljaar zal hebben. Misschien word ik dan toch nog de prima ballerina die ik ooit kon worden.

Prima Ballerina

3 gedachtes over “Prima Ballerina

  1. Wat n leuk stukje heb je geschreven zeg! eigenlijk best wel herkenbaar, maar toch ook anders. K ben zelf na een pauze tussen mn 17e en 21e weer begonnen aan klassiek ballet. Eerst tuurlijk weer heel rustig opgebouwd, daarna steeds verder opgepakt. Mn droom van professioneel danseres worden is misschien nooit helemaal waar geworden, maar ik heb inmiddels ook bijna mn studie afgerond. Ballet is voor mij nog wel altijd mn passie en ik zal niet meer onderbreken, sterker nog, ik heb spijt dat ik n paar jaartjes er tussen uit ben geweest. Meid, pak je kans, begin weer! de basics heb je en met veel training en oefeningen sta je binnen no time *en pointe*! xx madelon

    • Aah dankje voor je leuke bericht 🙂 Beetje late reactie haha. Leuk dat jij het wel écht uitvoert! Ik denk er nog steeds over na, maar heb waarschijnlijk vanwege school en stage geen tijd voor 😦 Echt heel jammer, maarja, school gaat voor helaas. Heb ff op je blog gekeken en wat een schattige ballerina’s heb je gekocht zeg! HEBBEN, haha!

      • Hey lindsey! Thanks voor je berichtje terug! K weet heel goed wat je bedoelt, school, maar zeker ook stage kunnen heel veel van je vergen. Aan de andere kant is ballet ook een soort uitlaatklep, door fysiek én expressief bezig te zijn. Ik heb er in ieder geval best veel aan, ook nu nog. Inmiddels is mijn studie en mn stage in London afgerond en blijf ik hier werken. Tijdens mn stage heb ik twee keer per week gedanst, voelde heerlijk ontspannend! Leuk dat je mn blog nu volgt! 🙂 En wat betreft de ballerina’s, cute huh?!

Geef een reactie

